Matura - Wiosna 2008

 
Napisz nowy temat   Ten temat jest zablokowany bez możliwości zmiany postów lub pisania odpowiedzi    Forum Forum klasy 4 C Strona Główna » Informacje
Autor Wiadomość
Xavax





Dołączył: 07 Lis 2006
Posty: 39
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: -=> WRK <=-

Post Wysłany: Nie 20:17, 16 Wrz 2007    Temat postu: Matura - Wiosna 2008 Zobacz profil autora 

I. LITERATURA

1. Funkcjonowanie mitu antycznego w polskiej literaturze współczesnej. Scharakteryzuj sposoby i cele tego zjawiska literackiego.
2. Myśl filozoficzna w twórczości pisarzy renesansu. Rozwiń temat w oparciu o wybrany materiał literacki.
3. Od Juliusza Verne'a do Stanisława Lema - analizując wybrane utwory, przedstaw ewolucje powieści science-fiction.
4. Trudny problem dziedzictwa sarmackiego w literaturze epok późniejszych. Omów temat, odwołując sie do wybranych tekstów literackich.
5. Literatura wobec totalitaryzmu. Omów funkcje i znaczenia na podstawie tekstów literackich powstałych w XX wieku.
6. Echa haseł pozytywistycznych w polskiej literaturze. Omów temat, odwołując sie do literatury II połowy XIX wieku i XX wieku.
7. Brzydota jako kategoria estetyczna wybranych epok literackich. Omów zagadnienie odwołując sie do tekstów średniowiecznych, barokowych i literatury współczesnej.
8. Przedstaw Biblie jako przedmiot parafraz, aluzji, stylizacji w różnych epokach literackich.
9. Postawy człowieka w świecie powszechnej zbrodni. Omów zagadnienie na wybranych przykładach literackich.
10. To, co sie czyta dzisiaj - modni pisarze, modne książki. Omów przyczyny popularności wybranych, współczesnych utworów literackich
11. Książka i czytanie - rola lektur w kształtowaniu charakterów postaci literackich. Przedstaw problem na wybranych przykładach.
12. Polaka portret satyryczny. Przedstaw zagadnienie, odwołując sie do wybranych tekstów pochodzących z różnych epok.
13. Śląsk i jego literackie obrazy - omów zagadnienie w oparciu o wybrane teksty na przykład G. Morcinka, H. Bienka, H. Wańka.
14. Dziennik twórcy jako dokument epoki. Omów zagadnienie, odwołując sie do wybranego materiału literackiego, na przykład: "Dzienników" W. Gombrowicza, S. Żeromskiego, Z. Nałkowskiej oraz G. Herlinga-Grudzińskiego.
15. Literatura faktu. Analiza i interpretacja tego zjawiska kulturowego XX wieku na dowolnie wybranych przykładach.
16. Śląsk w baśniach i legendach. Omów charakterystyczne motywy i ich funkcjonowanie.
17. Ewolucja dramatu na przestrzeni wieków. Rozważ problem, odwołując sie do wybranych przykładów.
18. Literatura wobec holokaustu. Rozważ temat, odwołując sie do wybranych przykładów literackich.
19. Omów role poezji kobiecej w modernizmie (Maryla Wolska, Bronisława Ostrowska,Kazimiera Zawistowska),w dwudziestoleciu międzywojennym (Maria Pawlikowska-Jasnorzewska), w poezji współczesnej (Ewa Lipska).
20. Mit ikaryjski w literaturze polskiej. Na wybranych przykładach przedstaw funkcjonowanie i różnorodność interpretacyjną mitu o Ikarze.
21. Na wybranych przykładach z różnych epok objaśnij funkcje konwencji onirycznej w kreowaniu świata przedstawionego.
22. Etos inteligenta i jego demaskacja. Przedstaw problem na wybranych przykładach.
23. Tradycja literacka kontynuowana i odrzucana w literaturze dwudziestolecia międzywojennego. Omów na wybranych przykładach.
24. Analizując wybrane teksty, scharakteryzuj cele publicystyki oświeceniowej i współczesnej. Porównaj wykorzystywane w nich środki wyrazu.
25. Różne kreacje narratora i ukształtowania narracji w epice - analiza wybranych utworów.
26. Groteska jako sposób wyrażania w literaturze tragiczności świata. Omów na przykładach wybranych utworów.
27. Analizując celowo dobrane utwory polskie i obce, scharakteryzuj różne odmiany awangardowego dramatu XX wieku.
28. Od Montaigne'a do Tokarczuk - analizując wybrane utwory, przedstaw ewolucje eseju.
29. Dokonując analizy wybranych utworów, przedstaw propozycje dekalogu, według którego człowiek powinien postępować w życiu.
30. Człowiek wobec żywiołów natury. Omów temat, odwołując sie do wybranych przykładów literackich.
31. Dekadentyzm a afirmacja - postawy wobec życia, które znalazły odbicie w literaturze. Omów temat na dowolnych przykładach.
32. Utopie i antyutopie w literaturze - sposoby kreowania i ich funkcje. Omów na wybranych przykładach.
33. Artysta jako bohater literacki. Omów na wybranych przykładach.
34. Różne sposoby funkcjonowania tradycji homeryckiej w literaturze polskiej. Omów na wybranych przykładach.
35. Twórczość Jana Kochanowskiego w tradycji literackiej późniejszych epok. Rozwiń temat na przykładzie wybranych utworów.
36. Różne sposoby wykorzystania kategorii czasu w wybranych utworach epickich lub/i dramatycznych różnych epok.
37. Polemiki, spory, prowokacje - starcia pokoleń literackich. Omów na przykładach wybranych utworów.
38. Historia jako temat i jako pretekst w polskiej epice XIX i XX wieku. Przeanalizuj wybrane utwory.
39. Satyryczny obraz społeczeństwa polskiego w wybranych utworach literackich. Przeanalizuj sposoby tworzenia takiego obrazu.
40. Idealiści i marzyciele w literaturze polskiej. Scharakteryzuj sposoby kreowania takich bohaterów w utworach różnych epok.
41. Omów mechanizmy działania systemu totalitarnego na wybranych przykładach z literatury polskiej i obcej.
42. Odwołując sie do wybranych utworów dotyczących okresu wojny i okupacji, przedstaw próby odbudowania najcenniejszych wartości etycznych.
43. Odwołując sie do wybranego materiału literackiego zaprezentuj różne portrety Polek.
44. Czy władza jest antywartością? Przywołaj literackie portrety władców i oceń ich postawę.
45. Osobiste przeżycia jako tworzywo artystyczne we wspomnieniach więźniów obozów koncentracyjnych. Omów problem na podstawie wybranego materiału literackiego.
46. Ideał rycerza dawniej i dziś. Przedstaw ewolucje motywu rycerza, odwołując sie do wybranych tekstów kultury.
47. Stereotypowość świata przedstawionego w literaturze fantasy i jej rola. Omów problem na podstawie wybranego materiału literackiego.
48. Rola stereotypów w kreacji postaci występujących w literaturze fantasy. Omów problem na podstawie wybranego materiału literackiego.
49. "Władza to przywilej, obowiązek czy przekleństwo". Do jakich refleksji na ten temat skłania cię lektura wybranych dzieł literackich?
50. Dziedzictwo biblijne w literaturze różnych epok. Omów problem wykorzystując wybrany materiał literacki.
51. Miłość siłą destrukcyjną? Rozważ problem, odwołując sie do wybranych przykładów z prozy i dramatu.
52. Literackie portrety Żydów. Omów przykłady z literatury XIX i XX wieku.
53. Specyfika powieści kryminalnej. Omów zagadnienie odwołując sie do wybranych przykładów literackich.
54. Intrygi kryminalne Joanny Chmielewskiej. Odwołując sie do twórczości pisarki omów sposoby ich budowania.
55. Wykorzystanie motywu miasta. Porównaj sposoby ukazywania miejskiej przestrzeni i jej funkcje w wybranych przykładach literackich z różnych epok.

II. Korespondencja sztuk

1. Współczesne wersje motywu Madonny w literaturze i sztuce . Omów na wybranych przykładach.
2. Uprzedmiotowienie człowieka jako problem w literaturze i sztuce (np. T. Różewicz, A. Wróblewski, T. Kantor). Omówienie i interpretacja zjawiska na wybranych przykładach.
3. Artystyczne interpretacje historii w literaturze i malarstwie (np. H. Sienkiewicz, J. Matejko). Analiza porównawcza dzieł.
4. Współczesne interpretacje sceniczne dramatów powstałych przed rokiem 1918. Zanalizuj wybrane spektakle teatru żywego planu lub telewizyjnego.
5. Dialog z tradycją romantyczną w literaturze XX wieku i filmie. Omów na wybranych przykładach.
6. Obrazy miasta jako przestrzeni życiowej. Analiza porównawcza wybranych dziel literackich i innych (np. malarskich, filmowych).
7. Problem filmowej adaptacji. Porównaj film z jego literackim pierwowzorem; oceń adaptacje.
8. Sztuka wobec niewyrażalnego. Symbol jako środek wyrazu w poezji, malarstwie i filmie. Omów na wybranych przykładach.
9. Przywołując wybrane przykłady, rozważ role inspiracji biblijnych we współczesnej literaturze i filmie.
10. Mit faustyczny w literaturze i filmie. Omów zagadnienie, odwołując sie do wybranych dzieł.
11. Współczesny świat - co mu zagraża? Omów problem w oparciu o wybrane współczesne teksty kultury.
12. Inspiracje antyczne w kulturze. Scharakteryzuj je, analizując wybrane dzieła literackie i innych dziedzin sztuki.
13. Malarstwo, rzeźba i architektura jako inspiracja dla literatury. Omów temat, analizując odpowiednio dobrane utwory.
14. Sposoby kreowania obrazu natury w poezji i malarstwie. Zanalizuj wybrane dzieła.
15. Współczesny kabaret - jego rodowód, korelacja sztuk w nim wykorzystywanych. Omów problem na wybranych przykładach.
16. Tatry jako inspiracja dla malarzy i twórców literatury. Omów zagadnienie odwołując sie do wybranego materiału.
17. Różne oblicza rewolucji w literaturze i innych sztukach ( malarstwie, filmie). Dokonaj analizy porównawczej dzieł.
18. Funkcje brzydoty w literaturze i innych dziedzinach sztuki. Przeanalizuj wybrane dzieła.
19. Kobieta w literaturze i malarstwie. Przedstaw problem na wybranych przykładach z literatury i malarstwa.
20. Funkcjonowanie motywu ojca w literaturze i sztuce.
21. Sceny bohaterskiego umierania w literaturze i sztuce. Przedstaw sposoby ich kreowania i funkcje w różnych utworach.
22. Portret dziecka w literaturze i sztuce. Przedstaw na wybranych przykładach.
23. Odwołując sie do wybranego materiału, przedstaw obraz stanu wojennego w literaturze i sztuce.
24. Obrazy śląska w literaturze i filmie. Przedstaw na podstawie wybranego materiału.
25. Odwołując sie do wybranego materiału, przedstaw motyw "Solidarności" w literaturze i sztuce.
26. Wizerunki diabła w literaturze i sztuce. Dokonaj porównania odwołując sie do przykładów z różnych epok.
27. Folklor góralski inspiracją dla pisarzy, malarzy i muzyków. Przedstaw na wybranych przykładach.

III. Język

1. Wpływ literatury na współczesną frazeologie polską. Analizując zgromadzony materiał, scharakteryzuj funkcje skrzydlatych słów w tekstach mówionych i pisanych.
2. Scharakteryzuj język wybranych bohaterów literackich. Uwzględnij cechy ujawniające ich przynależność środowiskową i charakter.
3. Język mówiony i jego cechy charakterystyczne jako tworzywo literatury. Omów na wybranych przykładach.
4. Jak w polszczyźnie odzwierciedla sie kultura naszych przodków? Analiza zgromadzonego materiału językowego.
5. Sztuka przekonywania a manipulacja językowa - porównaj sposoby wykorzystania środków językowych we współczesnych polskich tekstach propagandowych.
6. Język jako instrument walki o władze. Zanalizuj wybrane materiały wyborcze.
7. Analizując zgromadzony materiał językowy, scharakteryzuj zapożyczenia we współczesnym języku polskim. Oceń ich celowość.
8. Mitologiczna i biblijna frazeologia wciąż aktualna w języku współczesnym. Analizując zgromadzony materiał, omów źródła i funkcjonowanie wybranych związków.
9. Scharakteryzuj różne typy stylizacji językowej i ich funkcje , odwołując sie do wybranych przykładów literackich różnych epok.
10. Nowomowa jako język propagandy i środków masowego przekazu. Omów na wybranych przykładach.
11.Zróżnicowanie języka polskiego mówionego ze względu na nadawce i sytuacje komunikacyjną. Omów problem na podstawie zgromadzonego materiału.
12. Język i funkcje tekstów reklamowych w kreowaniu współczesnego obrazu świata. Omów na podstawie zgromadzonego materiału.
13. Wpływ języków obcych w zakresie bogacenia słownictwa. Omów zagadnienie, odwołując sie do tekstów z różnych epok.
14.Omów zjawisko komizmu słownego i sposoby jego realizacji w wybranych utworach różnych autorów i epok.
15. Język prasy. Omów, na konkretnych przykładach, różne odmiany stylu publicystycznego.
16. ślady dawnej kultury zapisane w języku. Omów problem, analizując zgromadzony materiał.
17. O sztuce przemawiania na przykładzie wybranych tekstów literackich różnych epok. Zanalizuj elementy retoryczne wykorzystane w wybranych utworach.
18. Neologizmy poetyckie. Omów mechanizmy ich tworzenia i funkcje w poezji XIX i XX wieku.
19. Omów różnorodność języka narracji na przykładzie utworów literackich różnych epok.
20. Na podstawie analizy języka wybranego tygodnika omów tendencje rozwojowe współczesnej polszczyzny.
21. Oceń poprawność językową wybranych tekstów prasowych. Scharakteryzuj kryteria, którymi sie posłużyłeś.
22. Specyfika języka bohaterów literatury science-fiction. Omów na przykładach wybranych utworów.
23. Perswazyjna funkcja języka w tekstach propagandowych i reklamowych. Scharakteryzuj na podstawie zebranego materiału.
24. Charakterystyczne cechy gwary śląskiej: scharakteryzuj na podstawie zebranego materiału.


Post został pochwalony 0 razy
 
                 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Ten temat jest zablokowany bez możliwości zmiany postów lub pisania odpowiedzi    Forum Forum klasy 4 C Strona Główna » Informacje Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach


fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group

Created by: __ Infected-FX __
Regulamin